Pages Menu
Categories Menu

Posted in politica

De tunnel in Wevelgem

De tunnel in Wevelgem

Deze morgen rond 8.20u. Ik reed voorbij een ongeval bij de oprit Wevelgem. Dit is tegelijkertijd de plaats waar wagens de tunnel in Wevelgem op de E403 uitrijden. Twee wagens waren behoorlijk toegetakeld. Even later hoor en zie ik de ambulances en de MUG die mij voorbijrijden richting spoedafdeling. Vier gewonden, vertellen de kranten mij. Gelukkig maar.

Nog niet zo lang geleden, ongeveer op dezelfde plek, verloor Youri Pfleger uit Wevelgem daar het leven. Ook omdat een vrachtwagen te laat de file ontdekte. Dit blijft een zwarte vlek in het Wevelgemse geheugen.

Bijna elke dag staat daar een file. De ene dag al wat langer dan de andere. Maar zou dit wel voldoende zichtbaar zijn voor de aankomende wagens en vrachtwagens? Ik twijfel.

Nochtans heeft het Vlaamse Gewest de voorbije jaren heel wat maatregelen genomen om de file te verkorten en ons daar ook “veiliger” te laten aanschuiven. De rechter rijstrook werd maximaal verlengd als uitvoegstrook en de weefzone aan het complex Aalbeke werd maximaal verlengd.

Soms zijn bestaande technische en infrastructurele maatregelen onvoldoende.

Zou de Vlaamse Overheid ooit al eens de gebruikers van de weg bevraagd hebben om te zien wat helpt in dergelijke situaties? Inzichten verzamelen van wie dagdagelijks op de weg is, lijkt me bijzonder nuttig en noodzakelijk. Alleen chauffeurs kunnen ons zeggen welke de juiste maatregelen zouden zijn. Zijn het knipperlichten, boodschappen in het Nederlands, een boodschap met kentekens of nog iets anders? Tijd om eens een aantal dingen uit te testen?

Laat ons samen denken en werken aan een veilige weg.

Let wel, niet alleen ingrepen op de weg zullen helpen. Ook onze alertheid en frisheid blijven cruciaal.

Ondertussen interpelleer ik de Vlaamse Overheid. Want Wevelgem hoeft niet nog eens in het nieuws te komen met een ongeval op die plek.

 

 

3 reacties

  1. Wat ben ik blij dit te lezen… Elke morgen ben ik blij dat ik dat punt voorbij ben! Deze ochtend ook weer met de schrik uit de staart van die filevorming weggereden! Als die file tot aan de oprit en dus einde tunnel komt is het echt gevaarlijk! De oorzaak ligt bij het ritsen met het verkeer die de E17 verlaat richting doornik en het late invoegen voor de afrit. Gevaarlijke situatie en moeilijk op te lossen. Meer signalisatie mogelijk voor de brug bij filevorming? De situatie zelf is voor experten.

  2. Als je de oprit neemt van Wevelgem naar Brugge en als je bijna aan de tunnel ben, moet je verplicht invoegen op de autosnelweg ( anders rijd je tegen de buitenkant van de tunnel) dan moet je heel goed opletten voor het achterkomende verkeer van de snelweg, vooral vrachtwagens maken geen plaats, dus snelheid minderen, invoegen, en volle bak voorruit hopend dat niemand tegen u achteraan rijd dan .
    Voorstel is: even voor de tunnel de snelheid verminderen naar 90 km /uur in plaats van 120 , zodat we gemakkelijker kunnen invoegen voor het rechter vak.

  3. Ondertussen kreeg ik onderstaande reactie van de Vlaamse Overheid. Ik blijf het verder opvolgen!

    We zijn ons ten zeerste bewust van de gevaarlijke toestand daar. Zelf sta ik er ook dagelijks in (met een bang hart).

    De oorzaak van deze file is de weefbeweging aan het complex Aalbeke, voor het verkeer dat van Brugge komt en naar Gent wil dat moet weven met het verkeer dat van Gent komt en naar Doornik wil, deze weefbeweging is te kort.
    Deze werd reeds maximaal verlengd op de huidige infrastructuur.
    Ook hebben we de rechter rijstrook tussen afrit Wevelgem en het complex Aalbeke als afslag strook gemarkeerd op de maximale lengte.
    Dit zorgt ervoor dat de bestuurders in de file naar de afrit veiliger opgesteld zijn.
    Meer kunnen we niet veranderen met de huidige infrastructuur.
    Er komt wel nog een bijkomende portiek over de autosnelweg tussen de tunnel en complex Aalbeke om de wegvakken nog duidelijker te signaleren. Dit is momenteel in uitvoering.

    Een goeie oplossing daar vraagt een heel grote investering om een afzonderlijke lus/afrit aan te leggen die de huidige weefbeweging vermijdt.
    De vraag hiervoor is overgemaakt aan ir. Humberto Van Nunen om een studie te voorzien die dit complex grondig onder de loep neemt.

Post een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *