Pages Menu
Categories Menu

Posted in politica, wevelgemse

Koning Fiets in Kopenhagen: wat straffe stadsplanning kan doen…

Koning Fiets in Kopenhagen: wat straffe stadsplanning kan doen…

 

Een studiereis naar Kopenhagen? Dat moet je meepikken. En zo was ik eind september 3 dagen op stap met 26 collega provincieraadsleden en enkele ambtenaren. Er was een goede reden waarom ik absoluut meewilde op deze reis. Want als je fiets zegt, dan zeg je Kopenhagen. Ik had al veel gelezen en gezien over de stad. Maar wil je echt weten wat de impact is van de beleidsbeslissingen, dan moet je de stad zelf beleven. Op de fiets natuurlijk!

Wat er is blijven hangen (ook al ben ik al twee maanden terug), heb ik samengebracht in mijn persoonlijk “Kopenhagen” fietsvademecum.

Zes keer prijs

  1. Een slimme stadsplanner denkt niet alleen aan gebouwen en functies, maar denkt evenzeer aan de noodzakelijke verplaatsingen om er te geraken. En dan ga je eerst voor duurzaam (en meestal ook de kortste en snelste weg), en pas dan voor gemotoriseerd verkeer dat er langzamer en moeilijker geraakt.
  2. Fietsbeleid is iets wat traag en gestaag gaat. Kopenhagen besliste 20 à 30 jaar geleden om 100% voor de fietser te gaan en plukt nu de vruchten. Vastberadenheid en consequentie zijn de sleutelwoorden.
  3. De fietser verdient veel ruimte. Het Vlaamse fietsvademecum spreekt van fietspaden van 1,5m breed. En in vele gevallen zouden we hier al heel blij mee zijn. Maar in Kopenhagen – geen idee of ze daar ook een vademecum hebben – zijn ze veel kwistiger met fietsruimte. Kunnen wij dat ook?
  4. En auto’s en vrachtwagens en bussen en voetgangers en fietsers… met z’n allen op dezelfde ruimte is utopie. Het verkeer gericht sturen kan oplossingen brengen. Maar daarbij maakt Kopenhagen heel gerichte keuzes:
    • parkeren zoveel mogelijk onder de grond
    • de helft van de weg wordt aan fietsers en voetgangers gegeven
    • auto’s worden niet gebannen, maar worden gestuurd, heel vaak via √©√©nrichtingsstraten
  5. Naast verblijfsruimte voor de fietser, is comfort ook heel belangrijk. Daar versta ik o.a. onder:
    • Voldoende fietsparkeerplaatsen (Kopenhagen heeft er duidelijk te weinig)
    • niet moeten stoppen als het niet nodig is
    • ruimte krijgen om te starten voor de wagens
    • duidelijke signalisatie op de weg en via de verkeerslichten
  6. De kwaliteit van de verblijfsruimte voor de fietser liet (naar mijn gevoel) vaak de wensen over in Kopenhagen. Ik zag en voelde ook putten en spleetjes. Het is dus ook voor hen een uitdaging om de honderden kilometers fietspad goed te onderhouden. Maar ze kiezen wel voor fietspaden die verhoogd liggen (10 cm) ten opzichte van de rijweg. En dat vind ik wel een slimme keuze. Zelfs met fietsverkeer in 2 richtingen, en zonder signalisatie. Mag dit een voorbeeld zijn voor ons allemaal?

Verhoogde fietspaden in Kopenhagen

 

Werk aan de verkeerswinkel! Ik heb het de voorbije jaren met plezier gedaan. En met vallen en opstaan. En nu vooral met veel energie om er de volgende jaren nog meer werk van te maken.

 

Altijd eindigen in schoonheid

Het waren drie intense dagen in een mooie stad. Ik heb ze even voor je in beeld gevat. Kopenhagen, je was een voorbeeld…

 

 

Post een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *